] Eerste brief aan de Minister
floorplan Palace of Typographic MasonryPALACE about
(You are using a an older browser that can't show CSS Grids, so things might not look as intended.)

The Secretary's Office

Eerste brief aan de Minister

De beheerder van het Paleis van Typografisch Metselwerk heeft het dringende initiatief genomen om de Minister te schrijven. Als lid van onze regering moet de Minister worden geïnformeerd over de vele fysieke, technische, culturele en filosofische aspecten van de discipline. Het resultaat is een correspondentie gericht op de vormende kwaliteit van grafisch ontwerp en de sleutelrol die het speelt in onze samenleving. Dit is de eerste van in totaal vier brieven.
Download de PDF van de brief hier, en deel deze! Lees de Engelse tekst hier.

Geachte Minister,

Vanuit het secretariaat van Het Paleis van Typografisch Metselwerk schrijf ik u om uw aandacht te vragen voor een wonderlijk fenomeen: het grafisch ontwerpen. Een professie die geen grote bekendheid geniet, maar een lange geschiedenis kent en van doorlopend belang is geweest in de ontwikkeling van samenlevingen. Mag ik u bijvoorbeeld wijzen op de uitvinding van het schrift, toch al zo’n 5000 jaar geleden. En ook vandaag de dag speelt het vak een grote rol in ons publieke domein, het terrein van het gemeenschappelijke, en vandaar ook deze brief.

Stelt u zich eens uw bureaucratie voor zonder cijfers en letters, formulieren, grafieken, tekensystemen, de organisatie van tekst en beeld in encyclopedieën, jaarverslagen, websites of wetboeken! Niet alleen functioneel en administratief maar ook op een meer ceremonieel en verbeeldend vlak is het grafisch ontwerpen niet weg te denken. Zonder vaandels, uitingen van religie, postzegels, geld, affiches, platenhoezen, buttons, identiteiten van instellingen, de vormgeving van uithangborden, festivals en ga zo maar door ontbeert een cultuur haar oriëntatie en collectieve representatie. U bent waarschijnlijk al overtuigd: grafisch ontwerpen is als publieke activiteit van cruciaal belang! Maar hoe essentieel dit ook klinkt, de discipline krijgt niet de aandacht die ze verdient, omdat ze onzichtbaar is achter de lading die ze zelf draagt.

Er bestaat een heel panorama aan opvattingen en praktijken van het grafisch ontwerpen, ik zal u daar niet mee vermoeien. Wat belangrijk is om te weten is dat het in alle gevallen een toegepaste mengeling van kunst, wetenschap en technologie betreft. Op allerlei manieren scheppen grafisch ontwerpers orde door middel van verbeeldingskracht, visuele retoriek en techniek. Met hun talent en expertise in het organiseren en bewerken van tekst en beeld kunnen zij een visuele vorm van communicatie creëren, waarmee abstracte denkpatronen met het alledaagse leven worden verbonden. Dat klinkt een beetje toverachtig, en dat is het misschien ook wel, ik zou het een vorm van alchemie met tekens, ornamenten en symbolen willen noemen.

Maar niet veel mensen weten dat die toverkunst op twee manieren kan worden ingezet, zoals Penny Sparke beschreef in 'An Introduction to design and culture' (2004): op een illustratieve en op een vormendemanier. Bij de vormende manier gaat het ontwerp vooraf aan de cultuur waarin het wordt geproduceerd, waardoor het een middel is om de waarden en ideeën te construeren en te verbeelden die uiteindelijk deel gaan uitmaken van de sociale omgeving. En bij deillustratieve manier volgt het ontwerp juist de cultuur waarin het wordt geproduceerd. Dan illustreert en bevestigt het de ideeën en waarden die al aanwezig zijn in de sociale omgeving. Kortom: de vormende manier brengt een beweging tussen beelden en tegen-beelden op gang, en bevordert zo de souplesse van de sociale communicatie, terwijl die bewegelijkheid juist afneemt bij de illustratieve manier van grafisch ontwerpen, waarbij de sociale communicatie eerder stroef en stram wordt.

Als u goed om u heen kijkt zult u zich realiseren: meer dan ooit worden we in onze sociale omgeving omringt door het grafisch ontwerpen. De gedrukte of geprojecteerde berichten vullen de straten, het openbaar vervoer, verpakkingen, websites, gedrukte media, schermen, kleding, gebouwen, voertuigen, enzovoort. In de openbare ruimte is geen ontkomen aan de visuele communicatie die uiteindelijk ons collectieve visuele geheugen vormt. En daarom is het zo belangrijk de discipline de aandacht te geven die ze verdient, en stil te staan bij de manier waarop ze haar rol speelt in de gemeenschappelijke ruimte. Ik ben benieuwd hoe u daar tegenaan kijkt.

Hoogachtend,

De beheerder van Het Paleis van Typografisch Metselwerk